Thursday, June 22, 2006

today's lesson..


There was a not so heavy rain since afternoon. Musim hujan kebelakangan ni. Hujan rahmat. Turunnya membawa rezki buat hambaNya. Jadi kita xboleh kata xsuka kat hujan. Malaysia memang kaya ngan hujan. Syukur alhamdulillah.

Di sini, sekadar ingin memetik ayat suci Al-Quran buat renungan bersama..

"Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam-macam tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun-daun yang menghijau, Kami keluarkan padanya biji-biji yang bersusun-susun; …
Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda (keterangan) bagi kaum yang mahu beriman." (Al-An'aam : 99)

Talkin’ about rain, tears also rained down myself recently.. erm.. still in a lil’bit confusing situation rite now.. entah lar.. aku teruskan hidup sampai datangnya mati..

Sejak akhir2 ni, I’d realized something.. My iman turned down.. Iman yang pada asal nipisnya selapisan sel. Lebih nipis lagi dari kulit bawang. Kulit bawang tu pon kira tebal. But, mine?? Senipis lapisan sel haiwan without de cell wall. Bila xmampu menanggung capasity, anytime it would burst. Goyah. Leka dalam dunia sendiri. Aku pasrah ketentuan Dia yang menentukan hala tujuku. Setelah aku sedar yang aku perlu ubah nasib diri sendiri. Tuhan xakan ubah nasib kaum sehingga mereka melakukannya sendiri. Dan akhirnya Dia jua yang menentukan..

Aku rindu pada saat dekat dengan Dia. Dengar azan senang nak nangis. Terbayang Bilal menangis dalam azannya kerna terlalu sedih setelah pemergian Nabi. Nape sekarang ni susah?? Waktu matrik dlu, aku rasa. Mungkin environment waktu tu cukup meransang aku untuk berubah. Maybe dok matrik setahun je, so otak fully concentrated on study. Xkesah benda lain. So, nak ikhlaskan diri betul2 nak dapat ilmu Allah ni, aku sentiasa refer pada Dia. Masjid dekat plak tu. Kadang2 ngan Yati g masjid sama2. Bestnyer dpt berjemaah kat masjid. Kengkadang ajak Nad xpon Oden stay up kat masjid. Ngan air neslo pekat yang sedap tu.. Rindu waktu tu.. Bila Subuh baru balik bilik. Pastu qada plak tido kat bilik..hehe.. :)

Sekarang ni, benda yang lepas hanya tinggal untuk dikenang.. bukan untuk diingat..

Life must go on..

Nak story this morning, I had one trial session @ pre-driving test. Kecuakan tahap maksima. Definitely. Dan akhirnya benda tu dah lepas. So, rite now, prepare physically also mentally to face de test on 3rd of July. Tengok ar camner nanti. InshaAllah.

9th July ni inshaAllah balik Bangi semula. Check-in kat kolej. Sekejap je dah nak naik 2nd year. Umur aku pon dah nak 20 tahun. Banyak ke benda yang aku dah belajar?? Belajar jadi matang dalam menilai erti kehidupan sebenar??

Actually, as age being added as we go older, there's a lot of responsibilities waitin' for u. Cabaran dlm melaksanakan tanggungjawab perlu dihadapi dgn sabar. Moga dgn izinNya inshaAllah, hidup dunia ditempuhi dgn rahmatNya menuju akhirat yang pasti.. Wallahu'alam.

No comments: