Saturday, June 03, 2006

iktibar buat kita

Assalamu'aleikum warahmatullah.

Peace be upon you and the mercy of Allah and His blessings..

Hari ini genaplah seminggu berlalunya peristiwa gempa bumi yang melanda saudara-saudara kita di Yogyakarta. Gempa berukuran 6.2 pada skala Richter yang berlaku kira-kira jam 5.54 pagi, 27 Mei lalu telah mengorbankan lebih 6000 nyawa. Seharusnya peristiwa ini menjadi iktibar buat kita semua.

Walaupun kita di Malaysia tidak merasai betapa perihnya penderitaan yang ditanggung saudara-saudara kita di sana, namun kita sebagai hambaNya yang berusaha menanamkan sifat taqwa dalam diri seharusnya menyedari hikmah di sebalik peristiwa yang terjadi ini. Pasti rentetan peristiwa tsunami yang berlaku dahulu diingat kembali, kan. Mungkin Allah ingin menguji sejauh mana kesedaran kita dengan peringatan-peringatan yang diturunkanNya.

"Katakanlah : Perhatikanlah apa-apa yang di langit dan di bumi. Tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tidak beriman." (Yunus : 101)

Buat saudara-saudara di Yogyakarta, semoga kalian tabah dan sabar dalam menempuhi ujianNya. Kami di sini sentiasa mendoakan kesejahteraan kalian di sana. InshaAllah, Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya yang sabar.

Buat sahabat-sahabat, marilah kita sama-sama membantu mereka. Jika tidak dengan tenaga keringat, sedikit sumbangan berbentuk material boleh disalurkan kepada pihak-pihak yang terbabit. Namun, jangan lupa mendoakan kesejahteraan mereka agar sentiasa dalam keadaan tenang menghadapi hari-hari mendatang bagi meneruskan kelangsungan hidup. Moga Allah mengurniakan rahmatNya buat kita semua. Ameen..

Rasulullah saw bersabda: "Sesama muslim itu bersaudara. Oleh kerana itu, jangan menganiaya dan jangan mendiamkan. Siapa saja yang memperhatikan kepentingan saudaranya, Allah akan memperhatikannya. Siapa saja yang melapangkan satu kesulitan sesama muslim, nescaya Allah akan melapangkan satu kesulitan dari beberapa kesulitannya pada hari kiamat. Siapa saja yang menutupi keburukan seorang muslim Allah akan menutupi keburukannya pada hari kiamat." (HR Bukhari dan Muslim)

No comments: