Monday, April 13, 2009

Berkhidmat untuk Negara

Malaysiaku tercinta kini mempunyai Perdana Menteri yang baru. Sekaligus tampuk pemerintahan yang baru ini membariskan kabinet yang diterajui oleh ramai muka-muka baru serta kewujudan kementerian baru dan yang ber'nama baru'. YAB PM ke-6 bakal mewujudkan transformasi hasil pemikiran mudanya dalam menerajui kerajaan dengan 1Malaysianya.

Cerita di MoA pula. YB Tok Pa yang hanya sempat bersama pegawai2 kerajaan di Wisma Tani selama lebih kurang satu tahun sahaja kini bertukar portfolionya ke MITI, dan bakal meneruskan agenda terdahulu yang dirancang oleh YAB Timb PM ke-6 di MITI. Seperti menjadi legacy pula menteri di MoA pasti ke MITI. Apa2pun, portfolio di MoA kini di bawah kuasa YB Datuk NO yang sebelum ini di MecD yang kini hilang sudah tiada berganti. Kasihan pegawai2 dan staf2 di sana terpaksa bubar dan berpisah mengikut dua haluan masing-masing samada di MITI atau di KKLW, lagaknya seperti anak-anak mengikut saja ibu atau bapa yang berpisah..



Urusan pentadbiran negara bukan kerja mudah dan bukan urusan main-main. Saya juga dapat bayangkan kerja menteri yang bertukar portfolio bukan senang. Mereka perlu faham segala isu yang ingin diambilalih walaupun mereka bukan expertist dalam bidang berkaitan. Dan pastinya tugas ini sangat memerlukan kerjasama pegawai-pegawai kerajaan yang sentiasa setia dengan kerajaan yang memerintah, sama ada kerajaan itu berwarna merah, biru ataupun hijau, kerana mereka bersifat neutral atau tidak bias :-p

Pagi tadi saya tidak berkesempatan untuk join ofismet yang lain mendengar amanat terakhir YB Tok Pa di Wisma Tani dalam ucapan perpisahannya kerana bergegas ke FAMA bagi menghadiri mesyuarat Terminal Makanan Negara. Dan untuk kali yang keberapa saya pun tak sure, sering diperasan oleh sesetengah daripada mereka yang hadir tentang saya adalah staf baru. “baru ye?”.. hurm aah je la. Mungkin disebabkan obvious sangat kot yang muka saya ni awet muda berbanding mereka yang ada hehe. Somehow, tak semena2 sebelum mesyuarat ditamatkan, seorang pegawai KPKT bertitle Dato’ telah mengutarakan pendapatnya, “sorry to say, saya kira sepatutnya bahagian yang lain mewakilkan pegawai yang boleh memberi idea bernas dan boleh membuat keputusan, instead of hantar pegawai baru @ junior” (lebih kurang macam tu la ayatnya).. erm.. macam nampak sangat terkena kat saya walaupun ada je yang lain macam bukan pegawai senior pun, sebab awal2 tadi Tuan Pengerusi ada menyebut dengan mic nyer kepada saya yang didengar oleh semua yang ada “baru ye?”.. apa nak buat, saya hanya menurut perintah.. berkhidmat demi negara.. (walaupun rsaa pasni dah xmau g mane2 meeting dah..)

jutaan terima kasih kepada yang lama.. selamat datang dan tahniah kepada yang baru..

2 comments:

Habibah AR. said...

Apa MoA, MITI tu semua awe?

heliconia hawa said...

hurm.. hehe

utk pengetahuan bba,
moa tu ministry of agriculture, tempat keje kte skrg nih.
miti tu plak ministry of international trade and industry (kementerian perdagangan antarabangsa n industri).

:)