Sunday, May 21, 2006

ku cari damai abadi

Assalamu'alaikum warahmatullah.

In de name of ALLAH de Most Gracious de Most Merciful.
Selawat and salam to Prophet Muhammad PBUH, also his family and all Sahabat.

Moga kita semua berada di bawah lembayung rahmat dan redha Rabbi sentiasa. Dan moga kita berterusan menerima hidayah Allah sebagai petunjuk menyuluh laluan hidup dunia dalam mencari bekalan buat hidup akhirat.
Buat tatapan sahabat2 sekelian, di bawah ini sebuah sajak nukilan saya. Sebenarnya saya tak pandai berbahasa. Agak kurang menjiwai seni. Tapi cuba jugak mencetuskan idea nak menulis setelah sedikit ilham menjelma dalam ruang kepala. Bukankah ia salah satu medium menyalurkan perasaan agar dapat diluahkan? :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hadirku ke dunia ini
Tertulis sudah sejak azali
Kejadianku sememangnya tidak sia-sia
Jelas terbukti melalui firmanNya

Di bahuku tergalas amanah dariMu Rabbi
Lahirku sebagai khalifah pemakmur bumi
Lahirku sebagai hamba hina menagih simpati
Ku damba redha cintaMu, Tuhanku
Menyelusuri ranjau dugaan berliku
Mampukah aku?

Aku mencari-cari
Agar sinar nur hidayah itu kembali
Di manakah kau?

Aku masih mencari-cari
Kebahagiaan hakiki nan abadi
Berikan aku ketenangan jiwa dengan izinMu, Tuhanku
Pasakkan keyakinan sepenuh hatiku pada kuasaMu, Tuhanku

Di persimpangan perjalanan berliku ini
Hadirmu walau secebis
Cukup buat aku menafsir diri
Mengatur langkah mendekatkan diri padaMu Rabbi

Tuhanku.. Tetapkanlah ia dalam kalbuku
Biar ia terbenam di situ
Buat selama-lamanya dengan izinMu
Hanya padaMu ku abdi diri
Jua padaMu ku tagih simpati

Ya Allah Ya Tuhan kami
Berikanlah kami rahmat dari sisiMu
Dan siapkanlah untuk kami keadaan yang baik dalam urusan kami

Permudahkanlah usahaku ini
Biar diriku terus mencari
Moga akhirnya ku temui damai abadi..


Moga diriku beroleh petunjuk sepanjang masa, juga buat sahabat2ku ---> for a journey to the end ---> ?
"Di hari itu (hari kita meninggal dunia) tidak berguna lagi harta dan anak kecuali mereka yang mengadap Allah membawa hati yang selamat." (Asy-Syuaraa : 88-89)

No comments: